
 1 

 
 

LESSONS FROM A  CASE OF  OVERLAPPING PUBLICATIONS 
 
This paper describes problems that arose over the publication of a study of Chlamydia screening 
which was completed in 2000. The account has been agreed by the authors of the papers, the editors 
of the two journals involved and by the Council of the Committee on Publication Ethics (COPE). 
The aim of revisiting events that occurred several years ago is to describe some of the difficulties that 
can arise, even when all parties act in good faith, with the hope of preventing similar problems in the 
future and to make readers aware of the publication history of the three papers. 
 
The UK Department of Health (DH) funded a large-scale study of opportunistic screening for 
Chlamydia. One of the two centres involved in the study was Portsmouth. It was agreed from the 
outset that the Portsmouth data would be published separately, since screening methodology had 
differed between the two centres. The Portsmouth investigators therefore felt their presentation would 
be a valid separate analysis, with important messages for a different audience from the paper 
describing the national findings. 
 
A paper1 describing the national results from the study including data from Portsmouth was submitted 
to the BMJ in April 2002 together with an accompanying paper2 describing the methodology. The two 
papers were rejected by the BMJ and then submitted to Sexually Transmitted Infections (STI) in June 
2002, which accepted both papers in October 2002. 
 
Over the same period, the investigators from Portsmouth prepared their own paper3, which they 
discussed with the DH, who agreed that it could be submitted but advised that it should not be 
published before the other papers. The paper from Portsmouth was submitted to STI in March 
2002. However, on receiving the paper describing the national findings (in June 2002), the editor of 
STI (Dr Shahmanesh) considered that the paper from Portsmouth overlapped too much with the 
national results paper to be published separately in his journal and therefore asked the Portsmouth 
authors to withdraw their paper from STI, which they did in July 2002. 
 
Subsequently the Portsmouth authors submitted their paper (unchanged) to the Journal of Family 
Planning and Reproductive Health Care (JFPRHC) together with copies of the national results paper 
that was under consideration at STI. The editor of JFPRHC agreed with the Portsmouth authors that 
their paper, although overlapping to some extent with the other paper, was sufficiently different to 
warrant publication and therefore accepted it in October 2002. Unfortunately, although the authors 
had been open with the editor of JFPRHC and had supplied a copy of the related paper with their 
submission, because they did not know the bibliographic details of the STI papers they did not 
reference them in the JFPRHC paper but cited a DH website which, at the time of publication, gave 
details of the study. However, the DH website cited in the JFPRHC paper no longer includes 
information about the study, so later readers could not determine the relationship between the 
papers.  
 



 2 

The Portsmouth authors also kept the trial sponsor (the DH) fully informed of their publication 
plans, and the DH approved the publication of the Portsmouth data on the understanding that these 
would be published after the national findings. The contact at the DH mistakenly believed that the 
papers describing the national study would appear in STI in December 2002 and this date was not 
checked by the Portsmouth authors (who were authors on the other publication and therefore could 
have obtained this information from STI) or by the editor of JFPRHC. The paper from Portsmouth 
was published in JFPRHC in January 2003 while the papers describing the national findings were 
published in STI in February 2003. The papers published in STI made no reference to the 
Portsmouth paper, although all six of the Portsmouth authors were also authors of the STI paper, 
however the lead author of the STI papers was unaware that the Portsmouth paper had been 
accepted by JFPRHC. 
 
A reader alerted the editors of STI (Drs Miller and Ward, who had taken over from Dr 
Shahmanesh) to the overlap between the Portsmouth paper in JFPRHC and the paper published in 
STI. The editors of STI discussed the case with their journal ombudsman (Dr Shahmanesh, the 
previous editor), the Editor of JFPRHC (Dr Reader) and two, independent expert reviewers. Dr 
Shahmanesh reiterated his view that there was too much overlap between the Portsmouth paper and 
the primary paper to warrant separate publication. Dr Reader, however, maintained that the separate 
publication was justifiable in the light of the additional data obtained and different methods used in 
Portsmouth. The two expert reviewers disagreed: one reviewer performed a systematic critique and 
concluded that the Portsmouth paper constituted redundant publication while the other reviewer, 
although admitting there was some overlap, felt it was not redundant. 
 
Faced by these divided opinions, Drs Miller and Ward brought the case to COPE. It was discussed at 
a COPE meeting on the basis of a short, anonymised summary written by Drs Miller and Ward 
(following COPE’s normal practice). This summary stated that the journal (and its ombudsman, Dr 
Shahmanesh) considered this to be a case of redundant publication but did not represent the view of 
the authors of the Portsmouth paper, the editor of JFPRHC, and one of the independent reviewers 
that it was an acceptable secondary publication. On the basis of the case as described by Drs Miller 
and Ward, COPE recommended that STI should publish a notice of redundant publication4 and 
contact the authors’ institution to alert them to this. The authors of both papers were offered the 
opportunity to respond to the notice of redundant publication, which was published as a rejoinder 
alongside the notice in STI5. The anonymised case was published on the COPE website (again, 
following COPE’s normal practice). 
 
When it became aware that its recommendations had been challenged by the authors, and were not 
accepted by Dr Reader (the editor of JFPRHC), COPE invited Dr Reader to attend a COPE meeting 
to present her (and the authors’) side of the story. On learning about the different opinions on 
whether the papers constituted redundant publication, and the authors’ concerns that, even after 
anonymisation, the case might be recognisable, COPE removed the case from its website. 
 
Following the meeting, Dr Reader wrote to COPE expressing her concerns about the way in which 
the case had been handled. Sometime later, her letter was passed to the newly appointed COPE 
Ombudsman. A considerable delay ensued owing to the fact that the COPE Ombudsman was unable 
to consider cases until COPE’s constitution and legal status provided appropriate indemnity. As soon 
as COPE was able to provide the necessary legal indemnity, the Ombudsman tried to arrange a 
meeting between the authors and the journal editors to understand their complaints about COPE’s 
handling of the case and considerations of possible redundant publication. It took some time to find a 
mutually convenient date but this meeting eventually took place in May 2008 at which it was agreed 
that this account should be written. 
 



 3 

LEARNING POINTS 

COPE accepts the criticism that it should try to ensure that cases are properly represented and not 
over-simplified. Believing that this was a clear case of redundant publication, COPE recommended 
that STI should publish a notice of redundant publication and inform the authors’ institutions. 
Although this is consistent with COPE’s guidelines, COPE accepts that its recommendation was 
perhaps inappropriate, given the complexity of the case and the lack of agreement about whether the 
papers really were redundant. However, the COPE Ombudsman considers that the papers do 
constitute redundant publication and therefore that the actions of the STI editors in issuing a notice of 
redundant publication (on COPE’s advice) were therefore appropriate.  
 
COPE posts all cases it receives, together with a summary of its discussion and advice, onto its website 
to form a resource for editors and researchers. Since both journals were COPE members, COPE 
accepts that it should have notified the editor of JFPRHC before posting this case on its website. 
Every effort is made to ensure that the cases are anonymised before posting and details of the 
submitting journal’s names are never included. However, while anonymisation usually prevents the 
great majority of readers from identifying an individual case, it is almost impossible to prevent people 
who have been involved in a case, or who work with the individuals concerned, from recognising it. In 
this case, the posting (which was withdrawn from the COPE website) referred to ‘a pilot study on two 
sites to examine the feasibility and acceptability of screening for infection X’ set up by ‘a country's 
national health ministry’. The Portsmouth authors consider that, given this information, the case 
could be identified as the UK Department of Health Chlamydia screening study. COPE accepts that 
people familiar with the study or the publications might guess its identity but believes its practice of 
posting anonymised cases is appropriate, given the usefulness of the resulting database. However, 
COPE accepts that it must continue to be vigilant to ensure that cases are anonymised to the fullest 
extent possible while still retaining useful information.  
 
No objective definition of redundant publication exists. The World Association of Medical Editors 
(WAME) guidelines state ‘Redundant publication occurs when multiple papers, without full cross 
reference in the text, share the same data, or results’.6 The International Committee of Medical 
Journal Editors (ICMJE) Uniform Requirements state that ‘Redundant (or duplicate) publication is 
publication of a paper that overlaps substantially with one already published in print or electronic 
media’.7 The Uniform Requirements go on to state that ‘Duplicate publication of original research is 
particularly problematic, since it can result in inadvertent double counting or inappropriate weighting 
of the results of a single study, which distorts the available evidence’. The COPE flowcharts define 
‘Major overlap / redundancy’ as attempting to publish identical findings especially when there is 
‘evidence that authors have sought to hide redundancy (e.g. by changing author order and title)’. The 
flowcharts define ‘Minor overlap’ as ‘salami publishing with some element of redundancy or 
legitimate re-analysis (e.g. sub-group / extended follow-up)’. The flowchart recommends that editors 
should consider issuing a notice of redundancy only in the case of major overlap, while for cases of 
minor overlap they should simply ‘Discuss publishing [a] correction giving [the] reference to [the] 
original paper’. All the available guidelines therefore indicate that some forms of secondary 
publication are legitimate and will, necessarily, contain some degree of overlap with the primary 
publication. However, it remains at the discretion of editors to decide exactly how much overlap is 
permissible and how much constitutes a redundant publication. 
 
Both journals involved in this case provide guidance to potential authors about redundant publication. 
The Notes for Contributors for JFPRHC state that ‘Papers submitted for publication to the Journal 
are assumed to be submitted exclusively unless it is clearly stated to the contrary. Papers must not 
have been, or be about to be, published elsewhere, either wholly or in part’. Similarly, STI states 
‘Papers are considered by STI on the basis that they are submitted solely to this journal and do not 
duplicate material already published elsewhere. In cases of doubt, where part of the material has been 



 4 

published elsewhere, the published material should be submitted together with the manuscript (as a 
supplementary file) and this fact mentioned in the submission cover letter.’ 
 
When several papers are published from the same study, they must be properly cross-referenced. 
Although the Portsmouth authors were open with the editor of JFPRHC about the existence of the 
other papers, and included a reference to the DH website, it would have been preferable to include a 
citation to the national paper (e.g. as STI ‘in press’) and an explicit description of the relationship 
between the papers. The Portsmouth paper should also have been cited in the national paper. 
JFPRHC should publish a note directing readers of the Portsmouth paper to the STI paper so they 
understand that some of the data have been published previously. Undetected redundant publication 
has been shown to bias systematic reviews if patients are double counted and is therefore potentially 
harmful to the evidence base.8 The practice of including trial registration numbers in all publications 
(which has become more common since the Chlamydia papers were published)9,10 should reduce the 
risks of data from the same study being included more than once in data syntheses. It will also help 
journal editors, reviewers and readers identify papers arising from a single study. 
 
Editors have a duty to correct the published record and ensure that readers are not misled. Judging 
the paper to be redundant, the editors of STI were correct to follow COPE’s suggestion that a notice 
of redundant publication should be published.  
 
Journal editors also have a responsibility to inform authors’ employers or institutions when they 
suspect that research or publication misconduct has occurred.11 However, they should be mindful that 
such action can have serious consequences for those accused of misconduct. The COPE flowcharts11 
(produced after the initial advice was provided) therefore state only that editors should ‘consider 
contacting’ the institution. While COPE aims to reduce publication misconduct and to reprimand 
offenders appropriately, it recognises that inappropriate behaviour can arise through naivity and lack 
of training (especially when it involves inexperienced researchers). An action that might warrant 
disciplinary action for a senior author, or a repeat offender, might therefore warrant only a gentle 
rebuke for a junior researcher. 
 
In this case, publishing the notice of duplicate publication had unusually unpleasant consequences for 
three of the authors of the Portsmouth paper. A local newspaper was notified anonymously and 
published a critical article including a photograph of one of the authors. The authors’ employer (the 
Portsmouth Hospital Trust) received e-mails purporting to come from a senior American physician 
on behalf of ‘an international organisation concerned in limiting research fraud’ emphasising the 
seriousness of the authors’ misconduct and threatening to refer them to the General Medical Council 
(GMC). The Trust was also contacted by somebody who claimed to be from the GMC. These 
communications were found to be fraudulent (i.e. they did not, in fact, come from the named 
physician nor from the GMC) and were therefore ignored by the Trust, but the affected authors feel 
they were fortunate to have received support from an understanding employer and that under 
different circumstances they might have been suspended or undergone disciplinary procedures. 
While these consequences are most unusual (especially the fraudulent e-mails apparently sent by 
somebody who wished to discredit the authors, who may also have notified the local newspaper about 
the case) they do serve to remind authors and editors of the possible unintended effects of such cases.     
 
It is clear, in this case, that the degree of overlap (or redundancy) between the papers falls into a grey 
area which some consider acceptable while others do not. No clear and objective definition of 
redundant publication exists. Software is now available which can measure the amount of similarity 
between two papers, however, it assesses similar strings of text rather than common data. This may 
become a useful tool for alerting editors to overlapping (or plagiarised) papers but it will still depend 
on the editor’s judgment to determine what degree of similarity is acceptable. 
 



 5 

We hope that, by explaining this case in detail, we have provided a clear record for readers to 
understand the precise relationship between the Chlamydia papers1-3. We have also highlighted some 
events that, with the benefit of hindsight, might have been better handled. We hope that these may 
provide learning points for journal editors, authors and COPE. We also hope that, by explaining the 
consequences of the events, we have provided food for thought for potential authors and editors of 
other journals who might examine their practices and processes to reduce the likelihood of similar 
problems occurring in the future. 
 
Approved by COPE Council, 3 September 2008 
 
REFERENCES  

1 Pimenta JM, Cathpole M, Rogers PA, et al. Opportunistic screening for genital chlamydial 
infection: I: Acceptability of urine testing in primary and secondary healthcare settings. Sex 
Transm Infect 2003;79:16–21. 

2 Pimenta JM, Cathpole M, Rogers PA, et al. Opportunistic screening for genital chlamydial 
infection: II: Prevalence among healthcare attenders, outcome, and evaluation of positive cases. 
Sex Transm Infect  2003;79:22–7. 

3 Underhill G, Hewitt G, McLean L, et al. Who has chlamydia? The prevalence of genital tract 
Chlamydia trachomatis within Portsmouth and South East Hampshire, UK. J Family Planning 
Repro Health Care 2003;29:17–20. 

4 Miller R, Ward H. Notice of redundant publication. Sex Transm Infect 2004;80:254. 
5 Catchpole M, Underhill G, Hewitt G, et al. Authors’ response. Sex Transm Infect 2004;80:254. 
6 World Association of Medical Editors. www.wame.org  
7 International Committee of Medical Journal Editors. www.icmje.org 
8 Tramèr MR, Reynolds DJM, Moore RA, et al. Impact of covert duplicate publication on meta-

analysis: a case study. BMJ 1997;315:635–40. 
9 De Angelis C, Drazen JM, Frizelle FA, et al. Clinical trial registration: a statement from the 

International Committee of Medical Journal Editors. Lancet 2004;364:911–2. 
10 De Angelis C, Drazen JM, Frizelle FA, et al. Is this clinical trial fully registered? A statement 

from the International Committee of Medical Journal Editors. Lancet 2005; 365:1827–9. 
11 Committee On Publication Ethics. www.publicationethics.org 


