
Page 1 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 1

 
 

Forum agenda  
Meeting to be held on Monday 1 March 2010 at 3pm 

The Royal College of Paediatrics and Child Health (RCPCH), 5-11 Theobalds Road, 

London WC1X 8SH 

 

 

Agenda 

 

1. Update on COPE activities by the Chair 

 

 

2. New cases 

 10-01 Case of duplicate publication detected after 9 years (FJ) 

 10-02 A case of child abuse (AN) 

 10-03 Conflicting claims of intellectual property? (SB) 

 10-04 Author dispute over data presented in a paper (CS) 

 10-05 Retraction or expression of concern? (JP) 

 10-06 Concerns over research by an author in numerous, separate publications 

  (FI) 

 10-07 Dispute over authorship and usage of research protocol (PK) 

 10-08 Possible dual publication (DF) 

 10-09 What involvement should a journal have in a dispute about an article  

  published in the journal? (AT) 

  

 

 

4. Updates 

 09-06 Duplicate publication  

 09-11 HIV homeopathy 

 09-13 Reviewer misconduct? 

 09-16 Ethics and consent in research 

 09-21 Self plagiarism 

 09-23 Scientist reads published paper by former collaborators and claims co- 

  authorship 

 09-24 Homeoprophylactic treatment of a zoonotic disease 

  



Page 2 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 2

TABLE OF CONTENTS 

 

 

 

NEW CASES ............................................................................................................................... 3 

10-01 Case of duplicate publication detected after 9 years (FJ) .............................................. 3 

10-02 A case of child abuse (AN) ............................................................................................ 4 

10-03 Conflicting claims of intellectual property? (SB) .......................................................... 5 

10-04 Author dispute over data presented in a paper (CS) ...................................................... 6 

10-05 Retraction or expression of concern? (JP) ..................................................................... 7 

10-06 Concerns over research by an author in numerous, separate publications (FI) ............. 8 

10-07 Dispute over authorship and usage of research protocol (PK) ....................................... 9 

10-08 Possible dual publication (DF) ..................................................................................... 10 

10-09 What involvement should a journal have in a dispute about an article published in the 

journal? (AT) .......................................................................................................................... 11 

UPDATES .................................................................................................................................. 13 

09-06 Duplicate publication ................................................................................................... 13 

09-11 HIV homeopathy .......................................................................................................... 14 

09-13 Reviewer misconduct? ................................................................................................. 15 

09-16 Ethics and consent in research ..................................................................................... 16 

09-21 Self plagiarism ............................................................................................................. 18 

09-23 Scientist reads published paper by former collaborators and claims co-authorship .... 19 

09-24 Homeoprophylactic treatment of a zoonotic disease ................................................... 21 



Page 3 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 3

 

NEW CASES 

 
10-01 Case of duplicate publication detected after 9 years (FJ) 

 

An original research article was published in a journal in 2000. This is a quarterly, non-indexed 

journal. The abstract is available on a national indexation website. 

 

The same article with a slight change in the title was published in our journal in April 2002. 

Ours is a monthly journal which has been indexed in Medline since 1975. 

 

Both articles appear the same, with the study of 190 inpatients, and both have similar 

wordings. The authors and the order of their names are the same. The authors were affiliated to 

a reputable teaching medical institution. However, with the passage of 9 years, all of the 

authors have dispersed and some have left the country. Their contact numbers and email 

addresses are not available. 

 

As the duplicate publication occurred in our journal, we feel we should take the necessary 

action. According to COPE guidelines, the authors should be approached for an explanation. 

This is difficult as no contacts are available. 

 

We would appreciate suggestions from the Forum as to what steps should be taken for this 

misconduct detected after a lapse of 9 years. 



Page 4 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 4

10-02 A case of child abuse (AN) 

 

Child abuse is a common but underdiagnosed problem in our country. The abuse  ranges from 

minor injury to severe head trauma. The true incidence of intentional head injury in children 

remains uncertain.  

 

We published a case of child abuse with blunt head trauma with intracranial haemorrhage 

presenting as loss of consciousness simulating a diabetic ketoacidosis. We received a 

complaint from a reader about a photograph illustrating the case which showed details of the 

abuse (bruises and signs of abuse around the perineum but the upper half of the body was not 

visible). We believe the case report warranted that the photo be published.  

 

However, the complainant argues that he believes it was wrong to publish the photograph at all 

and especially in its present explicit form. The complainant believes that publishing this 

photograph of the child is a violation of child’s human rights. The complainant also states that 

before publishing the photograph, he hopes the editors had obtained appropriate consent to 

publish.  

 



Page 5 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 5

10-03 Conflicting claims of intellectual property? (SB) 

Dr R, of University 1, has written an ‘official complain’ to Editor E alleging that a paper he 

was invited to review employs without permission a method that is the ‘background 

intellectual property’ (BIP) of University 1. He believes the paper should not be published. 

Dr R asserts that he created the BIP prior to its use in several research projects at University 1, 

and notes that Dr A, the paper’s author, worked on these projects at University 1 under Dr R’s 

supervision when the method was explained to him. 

Dr A’s current affiliation is University 2. Dr R asserts that: University 2 was never granted any 

right to use the BIP and that to do so would be an infringement; Dr A was advised of the 

confidentiality of the method. Dr A did not cite University 1’s BIP in his paper. 

Dr R did not in fact review the paper when first submitted: several reviewers were invited and 

the initial ‘revise’ decision was communicated to Dr A on the basis of other reviews received. 

Dr R’s complaint to Editor E, which incidentally is not on University 1’s letterhead, was 

received when a revised version of the paper was under final review, 5 months after the initial 

reviewer invitation. 

Editor E has sent details of the complaint to Dr A, advising him also that the review process 

has been suspended pending a resolution. Dr A’s response to the complaint was a direct reply 

to Dr R (rather than to Editor E, although a copy was sent to him), expressing surprise at the 

complaint and refuting the allegations, asserting instead that he was already using the methods 

in his paper before working at University 1 and that he had not used University 1’s methods. 

He also comments that despite having undertaken ‘lots of work’ at University 1, he was never 

included as a co-author. Editor E has asked Dr R for a response to Dr A’s views but has yet to 

receive one. 

Editor E and the journal’s publisher are both aware of the COPE flowcharts, and jointly seek 

the Forum’s further advice in this case: 

1. Should Editor E take the lead in investigating the matter, or should this be handled by the 

publisher? 

2. In terms of an investigation, the COPE flowcharts recommend forwarding the concerns to 

the author’s institution. Is this the appropriate course of action here? In a case such as this, we 

would be especially interested in the Forum’s view on the suggestion that the concerns be 

forwarded, at an appropriate level, to both institutions simultaneously. 

As noted above, the review process for the paper is presently on hold. 



Page 6 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 6

 

10-04 Author dispute over data presented in a paper (CS) 

A manuscript was submitted to our Journal in 2008. The six authors signed the author form for 

the Journal which accompanies all submitted manuscripts. The author form gives information 

on the role each author played in the study and states that each author has read and approved 

the paper for submission to the Journal.  

Following peer-review the paper was accepted for publication. It was published in February 

2009. In October 2009 the Journal received a letter from the corresponding author who asked 

for the paper to be retracted. The corresponding author stated that the first author had used data 

which was originally generated by a student working in the department (permission had been 

given to the first author to use the data) but that the data presented in the paper were different 

to the data published by the student in a thesis. The corresponding author further stated that the 

first author was being investigated by the university in which the research took place and by 

the Ministry of Education.  

The Editor-in-Chief of the Journal and the Publisher wrote to the corresponding author and 

said that they would wait until the investigation by the university and Ministry of Education 

had concluded before deciding whether the paper should be retracted. The corresponding 

author responded to this letter and asked that the paper be retracted immediately and stated that 

the investigation would take several years.  

The Editor-in-Chief and the Publisher then wrote to the first author and asked for a full and 

detailed explanation as to the concerns raised by the corresponding author. The first author 

responded and said that the dataset for the paper was extracted from a patient database which 

contains information on patients treated at the university. Datasets from several sources were 

used to update the main database and information was extracted based on the inclusion criteria 

outlined in the paper. The first author stated that she had identified more patients who fitted the 

inclusion criteria from the database than the student and this was the reason for the discrepancy 

in data between the thesis and the paper published in the Journal. The first author also told the 

Journal that the corresponding author had brought the discrepancies in the data to the attention 

of the Ministry of Education, the university's Academic Ethical Committee and the Faculty 

Appeals Committee. The first author says that these groups have accepted the reasons behind 

the discrepancies in the data.  

The Editor-in-Chief and the Publisher also wrote to the co-authors of the paper (four co-

authors, excluding the first author and the corresponding author). Three of the co-authors have 

responded and state that they accept the reasons behind the discrepancy in the data produced in 

the original project and the data used in the paper. In addition to writing to the co-authors, the 

Editor-in-Chief and Publisher informed the corresponding author that they were contacting the 

co-authors. The corresponding author responded and said that the paper should be retracted 

immediately and that he was considering whether to publicly announce that the paper should 

be retracted from the Journal.  

The Journal would appreciate advice on how to proceed. 



Page 7 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 7

10-05 Retraction or expression of concern? (JP) 

Shortly after publishing a short report, another group involved in similar work accused one of 

the authors (A) of the short report of fabricating and/or stealing data from their lab. The other 

group also stated that author A’s conclusions about an image published in the short report were 

wrong.  

We asked to see author A’s original data and talked to his co-authors and the institution where 

his studies were reportedly carried out. We were satisfied that the data presented in the short 

report were real and the author’s own, and there was no evidence of data fabrication or theft.  

We asked for expert opinion on author A’s interpretation of the image. Three experts thought 

that the author could not draw the conclusions he had based on the scan he presented in the 

publication and that reference images produced from the original data were needed to support 

his conclusions. We went back to author A, told him we were satisfied that there was no 

evidence of data fabrication or theft, but that we did think he needed to provide more data to 

support his claims. He did provide some additional images. However, our experts’ view was 

that the data provided did not verify the author’s claims. He had used images from published 

articles as reference images, and not reference images from his original data.  

In the meantime, the other group submitted a correspondence article explaining how their own 

studies conflict with author A’s claims. This was sent for review. The reviewer felt that author 

A’s article should not have been published, but that the other group needed to provide some 

more experimental detail and data. At this point we approached author A telling him that we 

did not think the data he provided supported his claims and that he might want to consider 

retracting the article. Author A responded by sending us several opinions from ‘experts’ he had 

found arguing that the article should not be retracted. None of these ‘experts’ is an expert in the 

imaging technique used. He also said he would now be able to provide reference images from 

his original data, although we have not seen them and do not know, without checking with our 

experts, whether or not they would be enough.  

The short report describes an invasive clinical intervention and makes claims about its efficacy. 

This is a controversial area of research, and our concern is about leaving something that may 

not be accurate in the public domain, but we also do not feel that the author has intentionally 

misled us or the public. We feel at this point that the best course of action is to publish the 

critic’s correspondence article, along with the authors’ response, and let the public judge for 

itself. However, given the clinical nature of the short report and the doubts raised about the 

veracity of author A’s claims, we would like the committee’s opinion on whether the 

publication of the correspondence piece and the authors’ response is enough, whether we 

would be justified in publishing an expression of concern about author A’s article or whether 

there are grounds to retract.  

 



Page 8 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 8

 

10-06 Concerns over research by an author in numerous, separate publications (FI) 

The authenticity of the content of numerous publications by Author K has been questioned by 

‘concerned researchers’ in an anonymous email sent to the Editor of Journal A in December 

2009.  

The email noted that author K had been publishing articles in numerous journals that “report 

remarkable findings that watching humorous films, drinking deep-sea water, exposure to road 

traffic, cell-phone noise and radiation, kissing, playing computer games, listening to Mozart, 

infant suckling, sleep deprivation and starvation all affect various [physiological] responses.”  

Few of K’s findings have been replicated by other authors and the ‘concerned researchers’ 

were clear that they believe the findings to be unusual and the research based on improbable 

hypotheses and mechanisms.  

The data presented in each of the articles are remarkably consistent ‘and, to be frank, seem too 

good to be true’. Most of these articles have been published by author K as a single author, and 

for a lone researcher the output is prolific.  

The concerned researchers, the editorial office for Journal A and colleagues from the 

publishing house have all attempted to find an institution that author K may be affiliated to. 

There are suspicions surrounding author K’s affiliations to two institutions. When the author’s 

name and the two institutions are typed into a search engine, a lot of references to very similar 

articles appear in the search results.  

The ‘concerned researchers’ therefore “cannot help but question whether the data presented in 

these articles are genuine. If not, this appears to be a case of scientific misconduct that could 

have far-reaching implications [in the field] … . This is ongoing, with nearly 100 articles 

published over the last few years including some published this year (2009)”.  

Journal A published a paper by author K in 2004 which, taking into account the summary 

above, could have easily been fabricated from the perspective of the editor of the journal. The 

editors and the concerned researchers wish to know more about the legitimacy of these 

publications and whether the articles by author K are reliable. 



Page 9 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 9

10-07 Dispute over authorship and usage of research protocol (PK) 

In November 2009, the Editor of Journal X received a letter complaining of a serious breach of 

publication ethics regarding an article already published a month earlier on the Journal’s 

website. The paper concerned had not yet been published in a full journal issue either online or 

in print. One of the authors of the letter, Professor X, was a named author on the published 

paper. His complaint was that he had never seen the article prior to publication and had not 

agreed to be an author.  

Professor X stated that some years previously, a number of research groups around the world 

were invited to join a collaborative research effort. A late Dr Y made the suggestion to make 

the work a multicentre study and suggested Dr Z as one of the investigators. Professor X also 

stated that Dr Y asked him to manage all the multicentre groups and compile the work into one 

final paper. Professor X said that an agreement was made to use a research protocol developed 

by him across the whole multicentre study.  

The published article has Dr Z as corresponding author in addition to a Dr W as first author. 

Drs W and Z are at the same research institution. Professor X claims that he tried to discuss the 

progress of work (using the agreed protocol) with Drs Z and W but without reply. Professor X 

feels that Dr Z has not followed the agreed research protocol and by not liaising with 

colleagues has made this publication appear as if it is his original work and taken credit for 

work which was not his original idea. Professor X also states that as the original research 

protocol was not followed, the findings in the paper are of poor credibility.  

When asked about the situation, Drs Z and W stated that they thought each other had been in 

contact with Professor X to obtain his consent before submitting the manuscript to the Journal. 

They both apologised for the mis-communication and suggested that Professor X could be 

removed from the author list before the paper is published in a journal issue. Professor X 

replied saying that only a full retraction of the paper would be a satisfactory outcome for him 

because his reputation was damaged by the publication of work that had not followed the 

originally agreed research protocols that he had developed.  

On gathering both sides of the story, the Publisher decided that the two parties (Professor X 

and Drs Z and W) should communicate with one another in order to find a resolution to the 

problem and agree how, or if, this paper should be published in a journal issue or whether it 

should be retracted outright. Dr Z has since written to Professor X saying that there was no 

agreed usage of the protocol or publication plan and that he was kept informed of the ongoing 

project. Dr Z reiterated an offer to change the list of authors including the removal of Professor 

X from the paper.  

 

 

. 



Page 10 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 10

10-08 Possible dual publication (DF) 

As editor of journal A I am handling a manuscript by an author and it is likely to be accepted, 

although this is not yet decided. As a reviewer for journal B, I have since been asked to review 

a manuscript by the same author that uses similar material and comes to a similar conclusion, 

but pushes the presentation of the results a little further. My gut feeling is that there is 

insufficient novelty for journal B. However, my problem is how do I tell journal B without 

compromising my role as editor of journal A? 

Following advice from a COPE council member, I decided to review the manuscript for the 

second journal and in my comments to the authors I suggested that in order to sharpen their 

conclusions this study might be better embedded in a larger study. In my covering note to the 

editor, I wrote “Unfortunately, there may be an ethical issue to do with this manuscript. I have 

consulted COPE, without of course mentioning the journal, the authors or the subject of the 

research, but they cannot bring it to their Forum until March, which is long after the review 

deadline”. 

 

The “larger study” that I mentioned is the work that is under review in the first journal. The 

covering note to the editor does not breach confidentiality with respect to the first journal but it 

does alert the editor of the second journal that there “may” be a problem and that he or she can 

decide to wait for a decision by the Forum. 

 

I have since found out that Journal 2 has now rejected the manuscript, with another reviewer’s 

report identifying the same general scientific problems as I did in my comments to the authors. 

So, my cautionary covering note to the editor about a potential conflict of interest seems not to 

have been needed. 

 

Does the Forum think that I handled the situation correctly or is there anything else I could 

have done? 



Page 11 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 11

10-09 What involvement should a journal have in a dispute about an article published in 

the journal? (AT) 

Our journal published a manuscript as part of an editors’ forum which, as an invited forum 

paper, received reviewer feedback but did not follow our usual double-blind peer review 

standard for regular submissions (the reviewers were aware of the author’s identity but the 

author did not know the identity of the reviewers).  

Following the publication of this article, the editor-in-chief received correspondence from a 

reader (hereon referred to as the “scholar”), who indicated he (used generically for simplicity 

without implication of the author’s or scholar’s gender) had contacted the original author 

directly and was concerned about the data used in the paper. The author also emailed the 

journal to advise us of his correspondence with the scholar, which had made him aware of 

oversights in data collection.  

The original author provided a revised paper and drafted a corrigendum which was edited and 

published as an erratum in a subsequent issue of the journal. The scholar was given the 

opportunity to read the erratum prior to publication. After publication of the erratum, the 

scholar continued to vocalise his concern that it still misrepresented the author’s data and 

offered readers misleading conclusions, and he remained frustrated over the original author’s 

unwillingness to share the dataset despite his request for it.  

The scholar complained to the editor-in-chief of the journal that the author ignored his many 

email messages and asked the editor-in-chief to pass on his concerns. After consulting with 

another editor of the journal and deciding that it was not the journal’s place to be involved in 

such disputes, the editor-in-chief talked with the author by phone and asked the author to 

correspond with the scholar directly about this issue. The editor-in-chief also told the scholar 

that the journal could not be the go-between in passing messages from one to the other but 

would consider a written response to the published erratum so that the debate would be in the 

public domain. They were encouraged to talk to each other directly.  

We received the response article from the concerned scholar outlining his points of contention, 

which was intended for publication with the understanding that the original author would be 

given an opportunity to reply if he chose (but the scholar would not be offered space for a 

further rejoinder). We provided the original author with the scholar’s response article, and he 

prepared a reply. The scholar was then given an opportunity to read the original author’s reply 

to point out any factual errors in need of correction, and he again felt the reply article would be 

misleading to readers as well as misrepresentative of his own claims. He further raised 

concerns about a flawed review system, not only in regards to the original article not being 

reviewed double-blind, but also to the editing process for his versus the original author’s latest 

reply articles (both were edited—primarily proofreading in nature—by the editor-in-chief and 

another editor).  

At this time, the editor-in-chief has contacted both the scholar and original author 

simultaneously in the hope of encouraging them to work together with shared data to produce a 

new paper (if, indeed, a re-analysis leads to new results). Should they not choose to pursue this, 

the journal intends to publish the scholar’s reply and original author’s response, likely 



Page 12 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 12

alongside a final word from the editor-in-chief. Any response or outcome along these lines is 

still pending.  

How might editors ensure the integrity of data beyond the safeguards built into the normal 

manuscript review process? What role should the editor play when authors refuse to share their 

data? More generally, how should editors address concerns of readers who remain aggrieved 

by authors’ responses to readers’ commentary on an erratum provoked by questions raised by 

said readers in the first instance? 

Following discussion with the officers of COPE, the summary of advice is as follows: 

1. Double blind review is not always possible. For example, in small fields, most people 

can easily know the author of a piece of work. Also, there is no evidence that double-

blind review is better than single-blind or non-blind reviews.  

2. The editor cannot possibly double check the accuracy of the data in every paper and 

thus it is a good policy for the editor to allow readers a forum to voice their concerns 

about the published work.  

3. The editor has the right to decide what gets published in the journal in light of the 

mission of the journal, its style, and the space constraints.  

4. There is a point where a critique/concern becomes an opinion. The editor has the right 

to decide when the disputants have had the chance to voice their views and when it has 

reached the point for the readers to judge the merit of the grievance or responses from 

the published comments.  

5. I have given the reader the courtesy and opportunity to voice his/her view.  

 Does the Forum agree with the officers’ advice and is there anything more I should do? 

 

 



Page 13 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 13

UPDATES  

 
09-06 Duplicate publication 

Background 

We are fortunate to have very knowledgeable reviewers who are immersed in their specialty 

and in the literature. A reviewer informed us that s(he) was working on a review of a 

manuscript and thought that there had to be more qualitative studies on this subject. S(he) 

began to look and found three articles not cited by the author and then a fourth. 

The fourth study was published in another journal but was written from the exact angle, 

reporting the same data and in the same way as the article submitted to us. While some of the 

wording had been changed and the introductory material moved around a bit, it was essentially 

the same study. The quotes describing each category had also been changed, but little else. 

Surprisingly, one of the major differences is that the published article contained a much richer 

explanation of the methods, a sample description and study limitations than the version 

submitted to us. We do not understand what the author was thinking, submitting essentially the 

same paper, albeit one of lesser quality. 

I ask that COPE provide me with recommendations as to the follow-up course with the author. 

Advice 

The Forum was unclear about whether the same authors were involved—was this a case of 

plagiarism or duplicate publication? The Forum also noted that any action depends on the 

journal guidelines. Does the journal document in its guidelines how much overlap is allowed? 

If the authors are the same, the advice was to follow the steps in the COPE flowchart 

“Suspected redundant publication in a submitted manuscript”. The flowchart advises that you 

check the degree of overlap. If it is substantial, contact the authors and request an explanation. 

If an unsatisfactory response is received, reject the paper and contact the authors explaining 

your position and the expected future behaviour. The editor might also like to consider 

contacting the author’s institution and informing them of the author’s misconduct. 

Sometimes the author makes a genuine mistake or the instructions to authors are not clear 

enough (does your journal say that submitted work should be original and not submitted 

elsewhere?) or the author is very junior. In such cases writing to the author explaining the 

situation and outlining the expected behaviour is sufficient. 

Follow-up 

May 2009 

We rejected the article and the author said he learned an important lesson. The editorial board 

met and it was unanimous that the situation should be reported to the author’s university 

academic integrity committee for review. 

February 2010 

The case is now closed. The author self reported within his university and did a faculty 

workshop about the issue. He submitted some information to the editor that we will incorporate 

into our editorial on duplicate publication.  



Page 14 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 14

 

 

09-11 HIV homeopathy 

Background 

The authors carried out a study. A homeopathic treatment was given to people with HIV/AIDs. 

The outcome was quality of life, as measured by a questionnaire after 1 month and 18 months 

of treatment. Participants were selected for inclusion if they had a HIV seropositive status at 

the time of study and were not taking any other kind of HIV/AIDs treatment. 

The participants were stratified into severely ill (including those who could not walk and were 

cachectic) and not severely ill. The authors said that they had obtained ethics approval for this 

study from their own institution in their country of origin and that the Ministry of Health in the 

country where the trial was conducted had “authorised” the study. 

We asked the authors whether the participants had been offered antiretroviral treatment at any 

time and if not why not? The authors confirmed that the study protocol did not include 

antiretroviral therapy because “There is no obligation of the ARVs use and conventional 

medicine is expensive. Many patients...were afraid of white people and of the side effects”. 

We asked what the participants were told when they gave consent. The participants were given 

details of the homeopathic treatment but no mention was made of the existence of antiretroviral 

treatment. We asked to see copies of the protocol submitted to their ethics committee and the 

actual approval. The document, which was translated by a member of our staff, did not 

mention antiretroviral treatment. We asked to see documentation of “authorisation” from the 

Ministry of Health of the country in which the trial was conducted. There was no written 

documentation. It was verbal. 

We asked why they sought approval from their native country and not the country where the 

study was carried out. The authors told us that once they had approval from their country, the 

authorities in the country where the trial was conducted did not require local approval. 

We asked how the study was funded and what the authors’ relationship was with the funding 

body. They provided the names of two funding bodies but no documentation (funding came 

from funding for a Master’s degree of one of the authors). They did not clarify whether they 

had any relationship with the funding bodies. 

We felt that all participants should have received standard care with antiretroviral therapy, that 

ethics approval should have been sought from a local ethics committee and that the participants 

should have been informed about antiretroviral therapy when consent was sought. We were 

also concerned that this protocol apparently was approved by an ethics committee. We rejected 

the manuscript and wrote to the authors’ institution expressing our concerns and requesting 

they investigate further and keep us updated on their progress. 

Is there further action we should take? 

Advice 



Page 15 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 15

The Forum questioned whether in fact there was a local ethics committee, which may be a 

reason why the authors obtained approval in their own country. However, the Forum was 

unanimous in their view that the authors had behaved unethically. All agreed that the editor 

had done all he could and there is little more action that he can take, although some advised 

contacting the ethics committee or the licensing body of the authors. If there is no response 

from the institution, the editor could consider contacting the ministry of health in that country 

(he should copy in the authors in this communication if he does). 

 

Follow-up 

We contacted the authors’ institution, ethics committee and the Ministry of Health but have not 

received a response from any of them. 

 

 

09-13 Reviewer misconduct? 

Background 

We have received threats of legal action from the authors of a manuscript rejected by our 

journal, henceforth referred to as journal A. These “aggrieved” authors claim that their 

manuscript was unfairly reviewed by a close competitor, who then used some of their findings 

in a paper subsequently published in journal B, without either attribution or citation. 

The “accused” scientist had indeed reviewed the paper for journal A, and the date on which 

he/she had first been sent the paper preceded that of his/her own submission to journal B. The 

steps of our investigation were as follows: 

The aggrieved author was asked to provide additional details on which aspect of his work 

he/she suspected of being unethically used, and he/she identified a particular paragraph in 

journal B’s paper, which named two genes which our authors claimed to have identified for the 

first time in the particular bacterial genus studied in both papers. 

Meanwhile, the “accused” scientist was asked to respond to the accusation. His response 

identified the paragraph in question as being a small area of overlap between the two papers, 

however, he categorically denied that the content of this paragraph drew in any way on the 

information presented in the manuscript which he had reviewed for journal A. The accused 

backed up this denial by sending us a copy of an earlier version of the paper, which had been 

submitted to and rejected by a previous journal (journal C) months before he had first reviewed 

the complainant’s paper in journal A. 

We confirmed this by contacting the editors of journal C who, after obtaining permission, 

provided us with an independent copy of the manuscript that had been submitted to his journal. 

On examination we found that the paragraph in question had remained unchanged, and that the 

description of the two genes was indeed present before any submission to journal A took place. 

We agreed with the accused that this data analysis was a very minor part of the paper published 

in journal B. 

Questions for COPE 

• At this point, we feel that our investigation has exonerated the accused reviewer of one 



Page 16 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 16

allegation (unethically using information obtained during the peer review process in his/her 

own publication). Does COPE agree? 

• If the manuscript submitted to journal C (providing independent confirmation of the 

accused’s defence) had not been available, how would such a case be investigated? 

• The other allegation (of the reviewer causing the authors’ manuscript to be unfairly rejected) 

remains unresolved. The reviewer denies misconduct, but there is at least the appearance of 

misconduct on the basis of conflict of interest. However, we do not think that any further 

investigation can resolve this issue. Does COPE agree? 

• The aggrieved authors have asked for a correction to acknowledge their work (which was 

published in yet another journal one month before journal B published its article). While the 

reviewer did not “steal” any data or ideas, he may have unfairly “squashed” the authors’ 

publication. However, the data analysis in question is a very minor point in the article 

published in journal B, and the authors’ work may simply be independent corroboration. At 

this time we do not feel a correction is warranted because we have no evidence of wrongdoing. 

Does COPE agree? 

• Are there other options that might be used in place of a correction? 

Advice 

The Forum agreed that the accused reviewer had been exonerated. The advice from the Forum 

was that the editor should obtain permission from the reviewer to contact the authors, tell them 

that their allegations were unfounded and explain the situation to them. The authors should be 

informed that the reviewer has given his permission for this disclosure as the editor is not 

obliged to reveal the names of reviewers if the journal operates a closed peer review system. 

The editor might also suggest that the authors may like to consider an apology to the reviewer. 

However, some Forum members voiced concerns that the reviewer did have a conflict of issue 

and that he should have declared this initially. 

 

Follow-up 

The reviewer was notified (as were the editors of the other journals) that he had been 

exonerated, with thanks for his patience and for his cooperation throughout the investigation.  

The author was also contacted and told that the reviewer had been exonerated.  The authors did 

not formally apologise to the reviewer. 

 

 

09-16 Ethics and consent in research 

Background 

A letter was sent to the chief editor of our journal in response to a recently published article in 

our journal. The author had serious concerns about the ethics and consent obtained as a result 

of this study and the follow-up by the researchers. 

The author explained that he was the physician of two of the “volunteers” who participated in 

this study and was concerned about informed consent procedures in the trial. Specifically, 

workers never provided informed consent that their tests, mandated by a company medical 



Page 17 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 17

monitoring program, be used in any “research” study. His concerns were in four areas. 

(1) The researchers failed to inform both the company and the injured workers that they should 

have been removed from further exposures when their test results showed severe impairment. 

(2) The researchers failed to report abnormal findings to the workers in a timely and 

appropriate manner, a failure that placed these workers’ health in jeopardy.  

(3) The researchers failed to fully inform the workers of the known risks of exposure.  

(4) The timing and location that the researchers used to obtain signatures on the informed 

consent forms did not permit the workers to adequately question the researchers and become 

informed.  

One of the author’s patients who was studied was a previously (pre-employment) healthy 40-

year-old woman who was found after a period of time at work to have abnormal results. 

However, no doctor contacted her to explain the results and written communication did not 

describe them as serious, and so she did not seek further medical attention. Her tests were 

repeated again one and two years later. The two year test indicated more severe disease. These 

findings were reported to her 10 months later by one of the researchers who failed to mention 

their significance in his cover letter to the radiologist’s report. Given the patient’s history, she 

should have been removed from work immediately, and the researchers should have reported 

this case of occupational disease to the state authorities. The following year, she sought care 

from a non-corporate physician and was removed from work the same day. 

Another patient of the author’s had abnormal test results in 2005, which were markedly worse 

on repeat tests conducted in the same year. The researchers wrote to her in September of 2005 

and advised her to have a CT scan and repeat testing. A year later, a member of the 

researcher’s group ordered a CAT scan. In November 2006, the CAT scan revealed moderately 

severe disease. The patient requested that these results be forwarded to her personal physician. 

At the time of the author’s first visit with her in late August 2008, she had never seen the 

results, and neither the company nor the researchers had communicated with her about her 

condition or continued occupational risk. The author requested that the researchers send him 

her complete medical records, including communications with the company and the research 

protocol. However, only incomplete records were sent, omitting the research protocol and 

including none of the communications with the company. 

In October 2008, the author wrote to the IRB Director and filed a formal complaint concerning 

these matters informing them that one of the researchers was both a paid consultant advising on 

occupational health procedures while simultaneously conducting the research/monitoring 

program. This researcher based his published paper on a mandated monitoring program in 

which the “volunteer” workers had to participate as a “condition of work” in order to keep their 

jobs. The “research” was based on test results for which full consent had not been obtained. 

The Director of the Office of Research Compliance and Regulatory Affairs responded in 

February of 2009, stating that although the committee’s investigation determined that “no 

misconduct occurred” with respect to any violation of IRB policies, their findings prompted 

them to institute “modifications to our processes that will help us to continue to raise that bar.” 

The author concluded that “IRB protocol modifications” were based on an acknowledgment 

that the researcher’s study violated patient rights, even if the study did not violate IRB rules. 

The author believes that journal editors have a responsibility to investigate allegations like 

these. 



Page 18 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 18

Advice 

All agreed that this was a very serious matter and possibly of criminal concern and were 

surprised that the complainant had not taken any more action or taken the matter up with the 

medical authorities or the police. If medical staff are aware of abnormal test results and they do 

not tell their patients, the staff should be reported to the GMC in the UK or to a similar 

authority in the country where the research took place. The editor should contact the authors 

and ask for a detailed copy of the ethics approval. The editor should explain that he has had a 

complaint about the paper but he should not divulge the name of the whistleblower. The editor 

should also ask for copies of the consent forms. 

It was suggested that the editor might want to consult the flowchart on “What to do if you 

suspect an ethical problem with a submitted manuscript”. All agreed that this case has wider 

implications than ethics or patient consent and that the whistleblower should pursue other 

avenues. There is little that the editor can do other than to contact the authors and request an 

explanation. All agreed that the journal cannot offer due process to investigate the concerns 

itself but must leave this to the institution involved or the committee that gave ethical approval 

for the research. 

Follow-up 

Following the advice from COPE, the chief editors wrote to the authors of the paper to mention 

that we had received a complaint regarding the ethics of the paper. The chief editors asked for 

proof of approval of the study from the authors’ university and also the patient consent forms. 

These were both received from the authors and the chief editors were happy with the 

documents provided and have therefore taken no further action. 

 

09-21 Self plagiarism 

Background 

On initial assessment of a submitted review paper with a single author, the editor checked 

some of the references to the author’s own work that were cited in the paper. The author 

mentioned in the covering letter that he had written extensively on some of the specific themes 

of the paper, as the references made clear, but he claimed that the paper was an original 

synthesis of the material.  

Examination of four or five easily accessible references revealed an unacceptably high 

proportion of direct replication: many phrases and sentences and some complete paragraphs. 

The paper was rejected with an explanation that this practice of self-plagiarism is unacceptable, 

and that the journal would be contacting the head of research ethics at the author’s institution.  

The author appealed against the decision, saying that he had been open about previous 

publications and questioning why he is not allowed to repeat arguments and ideas, even when 

they were first published in little known publications with limited circulation in other fields. 

The journal’s decision was upheld.  

The journal then contacted the institution’s director of research integrity. His response quoted a 

section from the national code for the responsible conduct of research: “It is not acceptable to 



Page 19 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 19

repeat the reporting of identical research findings in several different publications, except in 

particular and clearly explained circumstances, such as review articles, anthologies, 

collections, or translations into another language.” The institution’s decision was that the 

author had clearly explained that the paper was a critique and that he has published before on 

some of the themes, drawing attention to relevant references. The conclusion was “I am of the 

strong opinion that the author has not committed a breach of the code for the responsible 

conduct of research.” The issue of direct replication was not addressed in this response. Is there 

anything else the journal should do? 

  

Advice 

Some members of the Forum expressed sympathy for the author. However, the article was 

submitted as original work (not solicited by the journal) and the author failed to mention the 

other papers in his covering letter. Some Forum members commented that it may be legitimate 

to present the same material for different audiences and both articles may therefore have a 

place. All agreed however that this was a question of transparency. Authors should declare if 

they have published previous papers, as well as citing them in the text. There may be a 

question of breach of copyright and the editor might want to remind the author of copyright 

law. Otherwise, the Forum agreed that the editor has done all he can but he should ensure that 

his instructions to authors are very clear regarding this matter. 

 

Follow-up 

We wrote to the head of research governance at the author’s institution saying that the case was 

taken to the COPE Forum and the Forum disagreed with the author’s opinion that self 

plagiarism is acceptable in the context of a review paper. We wrote that we believe it is not 

sufficient that “an author who submits … work similar to work already published, must 

disclose this at the time of submission”. The important issue is not disclosure, but that 

publication of such work would be redundant. The previously published material remains in 

the public domain and is generally subject to copyright. Discussion of the work is, of course, 

acceptable, but not replication of whole sentences or paragraphs. No further action is 

contemplated, but we strongly suggested that they reconsider their policy in relation to this 

issue. We have not received a reply but we hope they may at least be reconsidering their 

policy. 

 

09-23 Scientist reads published paper by former collaborators and claims co-authorship 

Background 

The case concerns a paper we published, ahead of print, on the journal’s website on 5 October 

2009. A week later we received a letter from Dr A who claimed that the authors had a major 

conflict of interest and implied that she should have been listed as an author. The paper we 

published is based on an idea which was tested in 2002 in Country P, and in 2004 in Countries 

Q and R. The authors of the resultant paper, published in another journal in 2009, were author 

C, a PhD student of author B, and author B, with Dr A as the last author. Dr A and Dr B 

collaborated further in Country S in three investigations 



Page 20 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 20

In June 2006, November 2006 and June 2007, Dr A was invited to participate as a 

representative of an international centre for medical research in Country R. When in the field, 

Dr A examined and screened patients. Dr A used data gathered in July 2007 within the 

framework of a study headed by Dr B. Dr A is listed as “another scientist involved” in the 

report from the funder and in a grant application. This application was to be on behalf of both 

Dr A and Dr B, and some others, but made no mention of Dr B’s study, although Dr B’s study 

had provided the funding for gathering the data at its basis. 

Dr A’s grant application excluded any input by Dr B’s group, contrary to what had been agreed 

at an earlier meeting . Dr A did not participate in the November–December 2007, June–July 

2008, November–December 2008 or June–July 2009 investigations. 

The paper which we accepted, by Dr B and colleagues, includes data on patients recruited in 

June 2007, 2008 and 2009. It makes no mention of Dr A, who would have examined and 

screened some of the patients in July 2007. Dr B asserts that Dr A’s input was purely technical 

and that Dr A had no input into the conduct of the study. Dr A claims that the technique was 

based on her research (because she was senior author of the previous publication), which Dr B 

counters by saying it’s a free country and anybody can use the concept once it’s out there. 

So we have a group of people who used to collaborate quite amicably but seem to have fallen 

out over some undisclosed conflict in the summer of 2007, at which point they drifted apart 

and pursued grants from separate donors. The patent animosity displayed by both parties 

precludes asking them to sort it out among themselves.  

Advice 

All agreed that this is fundamentally an author dispute. The advice from the Forum was to ask 

both parties to set out clearly their complaints. The Forum was unanimous in its opinion that 

the journal cannot get involved in an author dispute, and the editor cannot act as adjudicator. 

The advice was to contact the authors’ institution or funder. The authors should be informed of 

the editor’s intention. The editor should ask the institution to investigate the case. If the 

institution does not respond, the editor has a duty to alert readers to the situation and so he 

should publish an expression of concern or notice of disputed authorship. Other advice was to 

ensure that the journal’s instructions to authors make clear the criteria for authorship and 

contributorship. Another suggestion was to ensure that in the future, all correspondence is sent 

to all of the authors and not just the corresponding author. 

 

Follow-up 

We followed COPE’s advice and wrote to the rector of the university, copying the authors, 

asking him to resolve the authorship conflict, and mentioning that unless they managed to do 

this quickly we would have to take unspecified measures to inform our readers. They did. The 

author who had started the whole complaint by claiming that her idea had been hogged was 

removed from the acknowledgement section in a revised online version and of course in print. 

This permitted her not to be associated with the research. Rather surprising outcome but it kept 

everyone happy and we did not have to retract the paper, with all the unpleasant ensuing 

consequences. 

 

   



Page 21 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 21

09-24 Homeoprophylactic treatment of a zoonotic disease 

Background 

This research article investigated the effect of the widespread administration of a 

homeoprophylactic preparation against a bacterial zoonotic disease in a developing country 

after a period of particularly heavy rainfall. The authors claim to have given this oral 

preparation to all members of the population over 1 year of age, in three provinces of the 

country where this disease is prevalent (over 2 million people). This was done in parallel to the 

country’s conventional vaccination and surveillance programme. The authors claim that this 

intervention significantly reduced the incidence of the disease in the treated provinces 

compared with the non-treated provinces. 

We asked the authors to provide more information on how they had addressed the ethical 

aspects of this study and to provide supporting documentation. They stated they would include 

a paragraph on ethical considerations in the text, but argued that the principle aim of the study 

was to report the results of a healthcare intervention as a response to an emergency situation 

and was not classical clinical trial research. They further argued that the product used in the 

intervention is a registered product of common use on the public health system of the country 

in question and all the administration was approved and regulated by the “National Regulatory 

Agency” and “Competing Health Authorities”. They also claimed that they had obtained ethics 

committee approval from four different ethics committees. 

Despite repeated requests from us, the authors failed to provide documentation from the ethics 

committees or the National Regulatory Agency or to explain how they had obtained consent. 

They eventually did supply a document in Spanish purporting to be “approval from the 

National Regulatory Agency for the intervention that was granted after the analysis of 

proposals by ethic committee and meeting National Regulations from the Minister of Public 

Health”. However, on translation by one of our Spanish speaking members of staff, it turned 

out to be a statement of their intention to obtain ethics approval and consent. 

We contacted the CDC to enquire whether such an intervention was known to be in use in this 

country. We were told that they were not aware that this intervention is in use in any official 

capacity. We rejected the manuscript on ethical grounds explaining to the authors why we were 

not prepared to consider it. All authors are affiliated to a private institute. The last author is its 

founder. 

We would welcome advice from the committee on whether and how we should take this 

further, given the scale of the study and the conflicting statements of the authors and the CDC. 

Advice 

The Forum was told that this study was funded privately. The Forum questioned whether it was 

in fact a study? From the description, it seemed to be a report of a public health intervention. If 

that is indeed the case, then consent is not needed. The advice from the Forum was to seek 

confirmation that these interventions actually took place (since the numbers involved are so 

large and because of the discrepancy with the information from the CDC). Did the government 

introduce it? The Ministry of Health could be contacted. If the editor discovers that the whole 

event was fraudulent, then he should bring the case back to COPE. 

 



Page 22 of 22 COPE Forum Agenda and Materials 1 March 2010 

 22

Follow-up 

We attempted to contact the Ministry of Health without success. We have contacted the 

director of the PAHO and are awaiting a response. 

 


