
Andrew Herxheimer reminded delegates that 10 years
ago Iain Chalmers and Doug Altman had asked if there
was a case for an international scientific press council.
Very few cases of editorial misconduct have been
published. We described three: one of persistent
maltreatment of an author; one of plagiarism; and one
abuse of an undisclosed vested interest.

These behaviours seem rare, but there is no effective
reporting mechanism, so we really have no idea. But cases
tend to be complicated.

Just who is affected?
These are the people to whom the editor has
responsibilities. Authors are the most vulnerable. But
associate editors are also involved and editorial board
members, who are often in the dark, because they have
no minutes of meetings, etc.

Journal owners are usually in control, but they are
often more concerned with their image and their money.
The scientific community and the public are mostly
unaware, and if they are, don’t know what can be done.

Other editors partly identify with the editors who
misbehave and feel collegial shame that their peers are
doing this kind of thing.

In July 2002 the European Journal of Clinical
Pharmacology carried a PhD dissertation as a 68 page
supplement. The dissertation included four complete
published papers from various journals and one newly
submitted paper.

As a member of the editorial board, I (Andrew
Herxheimer) emailed the editor, requesting an
explanation, which finally arrived a year later. On the
journal’s masthead are the editor, two managing editors,
and a large editorial advisory board. What should the
managing editors and the editorial board have known
about this?

I copied my letter to one of the managing editors. He
knew nothing about it.

When the editor replied, he said: ‘‘we missed
appointing a guest editor, as ordinarily done for
supplements, [so] I have editorial responsibility for this.’’
He agreed that the permissions for reprinting the papers
should have been mentioned, and he confirmed that the
‘‘submitted’’ papers had not been published elsewhere
and now could not appear elsewhere. This paper had
been accepted without regular peer review.

He thought it was obvious from the small type
acknowledgements that the research as well as the
supplement had been financed by a major drug company,
and that there was no need to make this clearer.

I suggested that he publish an editorial note,
explaining what had happened. He responded: ‘‘I am
not sure.This may occur once in 20 years and I would
hesitate to make a major issue of it. And it has been
delayed, it would be bringing up a past event.’’ But he
agreed that it might explain journal policy on types of
submission considered, including supplements.

He agreed that it was better to publish paper
supplements separately rather than in a regular issue.

I sent a rejoinder that action was needed on three
counts. Firstly, there should be a declaration of
competing interests by authors and editors.

Secondly, there should be job descriptions for the
roles of the coordinating and managing editors, and the
editorial board members, who should also receive
regular information on editorial policies and activities
(minutes of meetings).

Thirdly, the instructions to authors should be
accompanied by an explanation of the editorial process,
how long it takes, who is involved, etc, for the sake of
transparency.

We may not want to call this editorial misbehaviour,
but these problems affect the scientific community as
well as an individual group of editors, and we need ways
of dealing with them openly.

The difficulties of taking editors to task
Iain Chalmers presented another example, spanning two
decades.

January 1983 
The Journal of Pediatrics published an analysis by
neonatologist Jon Tyson and colleagues of the
methodological quality of 86 ‘‘therapeutic studies’’ in the
perinatal field.These had been published during 1979 in
Journal of Pediatrics, Pediatrics, the American Journal of
Obstetrics and Gynecology and Obstetrics and Gynecology.

Tyson and colleagues concluded that in less than 20%
of the articles were the conclusions justified by the data
presented and that deficiencies were very common in
the papers examined. They made suggestions for
improving the quality of therapeutic studies.

In an accompanying editorial in the Journal of
Pediatrics the editor Joseph Garfunkel welcomed the
paper and acknowledged a journal’s responsibility for
maintaining the quality of the material it publishes.

After acceptance of the paper, but before
publication, Dr Garfunkel had invited the editors of
the other three journals reviewed to submit responses
for publication in Journal of Pediatrics.

The COPE Report 2003

20

Have we made progress in exposing and dealing with
editorial misconduct?
Andrew Herxheimer, emeritus fellow, UK Cochrane Centre, Iain Chalmers, editor, James
Lind Library, and Doug Altman, Cancer Research UK Medical Statistics Group

31858_NEW_pp02_31  13/02/2004  1:05 pm  Page 20



March 1983
The Journal of Pediatrics published a highly critical
response to the Tyson paper from Richard Mattingly,
editor of Obstetrics and Gynecology, and Alfred Rimm, a
biostatistician associated with the journal.

July 1983
The article by Tyson et al was republished in full in
Obstetrics and Gynecology, with a statement that this was
‘‘with the approval of the authors.’’The authors had not
even been consulted, although the editors and
publishers of Journal of Pediatrics had given their
permission.

The letter from Obstetrics and Gynaecology, requesting
permission, had stated: ‘‘We would like to call attention
to our readers regarding the important message of this
article, despite our agreement or disagreement of its
statistical validity (sic).’’

A defensive and complacent editorial in Obstetrics and
Gynecology by Rimm and Mattingly began: ‘‘This is a
poor study,’’ and contained no indication that they were
aware of any ‘‘important message’’ that they had alluded
to when seeking permission to republish it.

Summer/autumn 1984
Within a few weeks Jon Tyson and his colleagues
submitted a response to the editorial, as did Iain
Chalmers and Roberta Apfel, a psychiatrist in Boston.
Obstetrics and Gynecology had had a major role in
promoting diethylstilbestrol (DES) in the 1950s, and Dr
Apfel felt that the complacency shown in their editorial
was entirely inappropriate, given the story of DES
subsequently.The editor of Obstetrics and Gynecology did
not acknowledge any of these letters.

Having received no reply, Jon Tyson sent letters to
each member of the editorial board, requesting his
response be published. He was telephoned by an
editorial assistant who said that he would be allowed to
publish a revised version of his letter. He submitted a
revised letter in November 1983.

Early 1984
Further letters were sent from Iain Chalmers and
Roberta Apfel to the editor of Obstetrics and Gynecology.

Mattingly responded that he considered Chalmers’
letter ‘‘argumentative and non-constructive and [that it]
would only enkindle the debate that will not be
resolved in the editorial pages of a scientific journal.’’

He rejected Apfel’s letter because of time delay,
mentioning that Tyson et al had been invited ‘‘to prepare
a rebuttal to our editorial comments so that there would
be no misunderstanding of the authors’ report of this
very volatil (sic) subject.’’

August 1984
The response from Tyson et al was published 12 months
after initial submission, nine months after resubmission,
and six months after Apfel’s letter had been rejected
because it had ‘‘arrived too late.’’

The information that their article had been reprinted

without their prior knowledge had been deleted, and
their letter was accompanied by a further hostile
editorial by Alfred Rimm.

February 1985
Doug Altman wrote independently to Obstetrics and
Gynecology, criticising the editorial by Rimm. No reply
was received.

A further letter from him elicited a response from the
deputy editor, Charles Hendricks, stating that his letter
had arrived too late, and that it was necessary ‘‘to
maintain some degree of balance in the editorial
content of our publication.’’

Autumn 1985
Doug Altman and Iain Chalmers informed Charles
Hendricks that they were writing an account of the
story for submission to the BMJ, inviting him to supply
any relevant material of which they might be unaware.

Richard Mattingly responded by writing to the
editor of the BMJ. He did not mention the letters from
Chalmers and Apfel nor the obstruction and long delay
in publishing the letter from Tyson et al. He dubbed the
letter from Altman ‘‘highly inflammatory.’’

Mattingly maintained that ‘‘we dutifully published
both points of view,’’ and that ‘‘the present debate
appears to center around differences of opinion between
biostatisticians.’’

Altman and Chalmers wrote to Hendricks and
Mattingly, inviting them to supply any relevant material
of which they might be unaware; assuring them that
they would be invited to comment on their manuscript
before submission; noting that they thought it likely that
the BMJ would invite them to submit a response.

Hendricks resigned as deputy editor of Obstetrics and
Gynecology in December and Mattingly died the
following month.

A full account of this example of editorial
misconduct has been submitted for publication without
success to six journals, including Obstetrics and
Gynecology. Some brief accounts have been published:

Shearer MH. The quality of perinatal studies: a
disturbing episode. [Editorial] Birth 1994; 11:79-80.
Chalmers I. Editors, peers and the process of scientific
review. In: Thomsen K, Ludwig H, eds. Gynaecology
and Obstetrics. Proceedings of the XIth World Congress.
Berlin: Springer, 1986;59-61.
Altman DG, Chalmers I. Authors have rights too.
BMJ 1993;306:717.
Altman DG, Chalmers I, Herxheimer A. Is there a
case for an international medical scientific press
council? JAMA 1994; 272:166-7.

The death of Mattingly would have been an
opportunity for his successor to apologise to Jon Tyson
and his colleagues.

The next editor was Roy Pitkin (1986 to 2001).

June 1986
In response to a letter from Chalmers, Pitkin wrote:

Have we made progress in exposing and dealing with editorial misconduct?

21

31858_NEW_pp02_31  13/02/2004  1:05 pm  Page 21



‘‘I have no further interest in involving this journal in
the matter.’’

February 1998
In response to a conversation with Chalmers at the
International Congress on Biomedical Peer Review in
Prague and two subsequent letters from him, Pitkin
wrote:

‘‘After giving the matter careful consideration and
consulting with my associate and assistant editors, I am
not willing to issue any sort of apology.’’

March 2001
In response to a conversation with Chalmers at a
planning meeting of the World Association of Medical
Editors in Bellagio and a follow up letter, he said:

‘‘After considering it once again, I still feel the same
way. I have no interest in issuing any sort of apology or
expression of regret.’’

8 March 2001
Iain Chalmers wrote to Roy Pitkin:

‘‘Your letter makes clear that you have no feelings of
regret about the way that Tyson and his colleagues were
treated by Obstetrics and Gynecology by your predecessor,
Dr Mattingly. I think this is inconsistent with the
WAME statement on the responsibilities of editors.

How sad it is that you cannot be persuaded that there
would be much to be gained and nothing to be lost by
expressing regret at your dead predecessor’s high
handedness.’’

James Scott became editor in 2001.

13 March 2001
Iain Chalmers wrote to the new editor:

‘‘I really do hope that you will feel able to do
something about this.After reading the attached, I hope
you will agree with me that Jon Tyson and his
colleagues were treated disgracefully by Mattingly and
Rimm. Jon Tyson is a modest fellow, who would never
think of fighting this battle for himself. I haven’t had
any contact with him for years and years, but I won’t
feel able to let go of the matter until it has been dealt
with honourably.All that is required is a short note from
you, as the new editor in chief of Obstetrics and
Gynecology, explaining that, having had this bit of history
drawn to your attention, you are writing to express your
regret (NB not to apologise) that Jon and his co-authors
were treated in the way that they were treated. Please
help to put this thing to rest so that I don’t have to go
to my grave, drawing people’s attention to the matter!’’

21 March 2001
James Scott replied:

‘‘Since I am new to the job, I would like to take
some time to review everything carefully before
determining the best course of action. Because of the
sensitive nature and the ongoing conflict, additional
advice and legal counsel is probably also warranted at
this point.’’

17 September 2003
In an email response to information from Chalmers
about the forthcoming presentation at the COPE
meeting the editor wrote:

‘‘Thanks for bringing this to my attention. I have
had a lot on my plate since I took over as Editor, but I
have now again reviewed your messages and the
previous correspondence. I plan to apologize to Jon
Tyson and assure him that this could not happen under
my Editorship.’’

17 October 2003
In an email to Chalmers, Jon Tyson wrote:

‘‘I recently received a telephone call from James
Scott, the current editor of Obstetrics and Gynecology.
On behalf of the journal he offered a cordial and
sincere apology to all the authors for the errors that
had previously been made.

The apology was much appreciated. I hope that any
long term effect of this unfortunate episode increases
the emphasis on high standards for editors and
investigators alike.’’

Doug Altman pointed out that the original version
of the JAMA paper had been twice as long and
included a lot of detail which the lawyers wanted
deleted, even though two of the people being
complained about were dead. He quoted from
Drummond Rennie: ‘‘Outright editorial fraud is
peculiarly frightening.’’

The case of Dr K
Doug Altman began by outlining the case of Dr K.
Dr K tried to publish a letter, drawing attention to
possible misconduct, which had been previously
highlighted but never addressed. This related to two
articles published in the same journal by the same
group of authors.

The letter was accepted but subsequently rejected
after he returned the proofs. He tried to get it
published in the New England Journal of Medicine, the
Lancet, and another specialist journal.

None of the general journals commented on alleged
misconduct in their standard rejection letters. The
editor of the specialist journal noted the ‘‘serious
allegations,’’ but declined to publish, saying that it was
none of his business and that the matter should be
resolved in the original journal. But clearly, the
original journal is the problem.

Other journals see no reason to be involved, and
good reasons not to be, but one option that didn’t exist
10 years ago is the internet.

R Santilli wrote an ‘‘Open letter to all Editors of World
Scientific Singapore’’ [http://www.scientificethics.org/
ws.pdf], criticising the publisher rather than editors.

He included the following legal note:
‘‘This report has been written as an individual U.S.

Citizen under the protection of the First Amendment
of the U. S. Constitution, particularly when dealing on
violations of Codes of Laws perpetrated under public

The COPE Report 2003

22

31858_NEW_pp02_31  13/02/2004  1:05 pm  Page 22



financial support, as done by S.Weinberg, S. Coleman,
S. Glashow of Harvard University, and their associates.’’

Contacting the editorial board with a grievance is
also an option. However, they vary enormously in their
level of contact with the editor.

What’s happened in the past 10 years?
The Lancet instituted an ombudsman in 1996, and a few
other journals now have one, but this is relatively rare.

WAME does have an ethics committee, which will
comment on cases involving ethical issues in
publication, but they don’t appear to have done much
in this regard.

The CSE (Council of Science Editors) and EASE
(European Association of Science Editors) do not seem
to have addressed the issue at all.

COPE has: ‘‘[Editors] must consider and balance the
interests of many constituents, including readers,
authors, staff, owners, editorial board members,
advertisers and the media.

When a published paper is subsequently found to
contain major flaws, editors must accept responsibility
for correcting the record prominently and promptly.’’

But who decides what a major flaw is, and how is
that defined? It’s a major flaw that COPE has not done
this.And it reflects the difficulty of the issue.

Towards a taxonomy of editorial
misconduct
This is a less familiar concept than research
misconduct, so is often hard to understand exactly
what is meant by it. We have produced a preliminary
framework for what this definition might include:

Misrepresenting authors
� Publishing an article without the knowledge of

the authors … or against their wishes
� Changing the text without asking the authors

Publishing a paper known to be bad science
� For publicity or financial gain

Discriminating for or against a group of authors
� To distort the published record of precedence, for

example reversing the publication of articles
submitted 

� Failing to remain impartial
� Failing to avoid conflict of interest
� Failing to investigate an allegation of research

misconduct in a published paper
� Publishing a sponsored supplement as if it were

regular peer reviewed material

Undesirable behaviour on the
boundary
Using non-scientific criteria for selecting which papers to
publish

� Favouring the newsworthy
� Favouring eminent authors
� Discriminating against statistically non-significant

findings
� Favouring publications likely to lead to large

(lucrative) reprint orders

Suppressing criticism of published papers

Questions arising from the case of Dr K
(a mix of scientific and editorial
misconduct)

1. What is an editor’s responsibility when the
suggestion is made that a paper published 
in his/her journal may contain fraudulent
information?

2. How should the answer be affected by the fact
that the editor is a friend or colleague of the
author of the published paper?

3. Is it reasonable for a journal to publish a letter
that raises serious concerns about the content of
a published paper, but not to seek or publish any
explanation from the authors of the paper in
question?

Other questions
1. Is it acceptable for an editor to reject a letter, or

indeed a paper, after it has been accepted for
publication? If so, in what circumstances? 

2. When it is clear that a journal refuses to pursue an
allegation against an author, do other journals or
organisations/individuals have any responsibility
to investigate or give publicity to the matter?

3. What is the responsibility of other journals or
organisations/ individuals to investigate or give
publicity to allegations of editorial misconduct?

How might a scientific press council
work?
Journals and publishers might publicly sign up to a
press council scheme, or by omission, become known
as not accepting it.This decision should be part of the
integrity of the journal.

Their decision one way or the other could gradually
influence the standing of journals; it might come to
mean more than the impact factor.

Have we made progress in exposing and dealing with editorial misconduct?

23

31858_NEW_pp02_31  13/02/2004  1:05 pm  Page 23


